Aktualności
31.08.2011
Strona oficjalna Arki w czołówce!
Otrzymaliśmy przygotowany przez Agencję LEWIS PR z Warszawy, ranking na temat wykorzystania internetu przez polskie kluby piłkarskie. Miło nam poinformować, że w ogólnym podsumowaniu Ekstraklasy i I ligi, strona oficjalna naszego klubu znalazła się na 5 miejscu!
Cieszy nas taka ocena i jest pewnym wykładnikiem pracy wkładanej, na co dzień przez osoby starające się, aby była głównym źrodłem informacji o tym co dzieje się w klubie. Wiemy, że w ferworze „walki na froncie" aktualizowania strony zdarza się, że popełniamy większe lub mniejsze błędy, ale pokazany ranking świadczy o pozytywnej ocenie nie tylko samego wyglądu strony, ale i jej merytorycznej zawartości.
Przy okazji tej publikacji prosimy o Wasze – kibiców uwagi. Od lutego jesteśmy już w nowej szacie. Co warto jeszcze poprawić, co dodać, co zmienić? Aktualnie pracujemy nad poprawą funkcjonowania działu archiwum. Dodamy także więcej informacji dotyczących poprzednich sezonów Arki. Czekamy także na sugestie: rzecznik@arka.gdynia.pl
LEWIS PR w szczególności skupił się na ocenie oficjalnych stron internetowych zespołów pod kątem ich funkcjonalności dla poszczególnych grup użytkowników. Drugim ważnym kryterium oceny była różnorodność zastosowania mediów społecznościowych i konsekwencja w budowaniu za ich pośrednictwem komunikacji z otoczeniem.
Oto komentarz agencji do uzyskanych wyników:
Na czele rankingu klubów Pierwszej Ligi znalazły się zespoły zeszłorocznych spadkowiczów z Ekstraklasy – Polonii Bytom i Arki Gdynia. Kluby te wyróżniają się pod względem liczby fanów w serwisie Facebook (Arka Gdynia – 11149 fanów, najwięcej spośród klubów Pierwszej Ligi) i Twitterze (Polonia Bytom – 88 followerów i codziennie aktualizowany profil).
Wszystkie klasyfikowane w badaniu zespoły Pierwszej Ligi posiadały swoje oficjalne strony internetowe oraz dział aktualności odświeżany co najmniej raz w tygodniu. Tylko cztery zespoły nie miały specjalnie wyodrębnionego na stronie działu do kontaktu z prasą/ mediami, gdzie znajdowałyby się niezbędne informacje, formularze, czy postanowienia odnośnie warunków współpracy. Wszystkie zespoły (poza Kolejarzem Stróże) udostępniały i aktualizowały specjalną strefę tematyczną przeznaczoną dla kibiców. Z innymi funkcjonalnościami dostępnymi na stronach było już jednak nieco gorzej.
Kanał RSS posiadały tylko dwa kluby – liderzy zestawienia, a opcje zamówienia Newslettera, obok wymienionej wcześniej dwójki, jeszcze tylko Wisła Płock. W większości klubów (aż 14 na 18) nie można było zamówić biletu na mecz przez Internet, a 12 zespołów nie udostępniało opcji zakupu online gadżetów związanych z klubem.
Wyniki klubów Pierwszej Ligi
- Polonia Bytom 148
- Arka Gdynia 142
- Pogoń Szczecin 117
- Wisła Płock 111
- GKS Katowice 108
- Zawisza Bydgoszcz 97
- Piast Gliwice 94
- Termalica Bruk-Bet Nieciecza 87
- GKS Bogdanka 84
- Olimpia Grudziądz 77
- Ruch Radzionków 71
- Dolcan Ząbki 70
- Sandecja Nowy Sącz 64
- Warta Poznań 64
- Olimpia Elbląg 52
- KS Polkowice 42
- Flota Świnoujście 42
- Kolejarz Stróże 22
Wyniki badań wśród klubów Ekstraklasy obrazują, jak wielka przepaść w zarządzaniu komunikacją w Internecie dzieli od siebie polskie zespoły występujące w najwyższej klasie rozgrywkowej. Zwycięzcę rankingu – Lecha Poznań, od ostatniego w zestawieniu – Podbeskidzia Bielsko-Biała dzieliła różnica niespełna 100 punktów, co liczbowo stanowi tyle, ile wynik uzyskany przez sam zespół z Bielska-Białej.
Analizując wyniki nie sposób nie dostrzec dwóch korelacji odzwierciedlających podział sił w polskiej Ekstraklasie. Po pierwsze, na czołowych miejscach w zestawieniu znalazły się drużyny prezentujące wysoki poziom sportowy. Poza Polonią Warszawa, reszta zespołów znajdujących się na pozycjach 1-5, to nasi obecni reprezentanci w europejskich pucharach lub reprezentanci byli z relatywnymi sukcesami (Lech Poznań). Druga kwestia dotyka sfery finansowej. Zespoły plasowane w czołówce pod względem uzyskiwanego przychodu - Lech Poznań, Wisła Kraków – w naszym zestawieniu również lokują się na pierwszych pozycjach, co może wskazywać, że dobra sytuacja finansowa idzie w tym przypadku w parze z przywiązywaniem wagi do działań komunikacyjnych (wyjątek stanowi zespół Zagłębia Lubin).
Największą liczbą zwolenników na profilach w mediach społecznościowych mogą pochwalić się zespoły z dużych miast, w większości posiadające bogatą tradycję i ugruntowaną pozycję w polskiej lidze. Na tym polu zdecydowanym liderem jest Lech Poznań z niemal 150 tys. fanów w serwisie Facebook.
Analizując wyniki w sposób zbiorczy, należy zwrócić uwagę, że wszystkie zespoły Ekstraklasy posiadają swoją oficjalną stronę internetową, dział kontaktu z prasą i profil w serwisie Facebook w formie Fanpage, a prawie wszystkie kluby (poza Cracovią Kraków, Legia profil nieoficjalny) dział interakcji z kibicami i sklepy online (wyjątek – ŁKS Łódź).
W kwestii samych narzędzi, należy odnotować wciąż niską popularność Twittera (korzystało z niego tylko pięć klubów) i Blipa (cztery kluby). Stosunkowo powszechne jest używanie oficjalnych kanałów na YouTube.com (10 zespołów), natomiast zupełnie niewykorzystywana jest Nasza-Klasa.pl, gdzie komunikację prowadzi tylko GKS Bełchatów. Niecodzienne próby korzystania z narzędzi Web 2.0
prezentuje Górnik Zabrze (serwis WikiGórnik będący encyklopedią Klubu Sportowego Górnik Zabrze), Korona Kielce (blog pisany przez prezesa klubu) i Wisła Kraków (wewnątrz serwisowy kanał wideo z możliwością umieszczania filmów przez zarejestrowanych użytkowników).
Pod względem layoutu większość stron stawia na prostotę w nawigacji i atrakcyjność wizualną przejawiającą się w stosowaniu dynamicznych gradientów,dużej ilości zdjęć (najczęściej z piłkarzami klubu) i materiałów wideo umieszczanych na stronie.
Wyniki klubów Ekstraklasy:
- Lech Poznań 189
- Polonia Warszawa 161
- Wisła Kraków 147
- Śląsk Wrocław 140
- Korona Kielce 134
- GKS Bełchatów 129
- Górnik Zabrze 126
- Lechia Gdańsk 122
- Jagiellonia Białystok 120
- Legia Warszawa 120
- Widzew Łódź 116
- Ruch Chorzów 115
- Cracovia Kraków 111
- Zagłębie Lubin 99
- ŁKS Łódź 96
- Podbeskidzie Bielsko-Biała 94
Ocena strony Arki/ dla porównania lidera Lecha Poznań:
Strona internetowa : http://arka.gdynia.pl/ 15 punktów/ http://www.lechpoznan.pl/ 15 punktów
Dział aktualności: Tak 10 punktów / Tak 10 punktów
Newsletter: Tak 10 punktów/ Tak 10 punktów
Kanał RSS: Tak 5 punktów / Tak 5 punktów
Kontakt z prasą: Tak 10 punktów / Tak 10 punktów
Wyszukiwarka: Tak 10 punktów / Tak 5 punktów
Sklep online: Tak 10 punktów/ 10 punktów
Bilety online: Tak 10 punktów/ 10 punktów
Interakcja z fanami na stronie internetowej: Tak 10 punktów/ Tak 10 punktów
Aktywność w Social Media: Facebook
http://www.facebook.com/ArkaGdyniaSSA?ref=ts 10 punktów/ http://www.facebook.com/lechpoznan.oficjalna 10 punktów
Typ Fanpage 10 punktów/ 10 punktów
Liczba fanów: 11149 - 10 punktów/ 147922 - 45 punktów
Uaktualnienia: Codziennie 10 punktów/ 10 punktów
Twitter: Nie 0 punktów/ http://twitter.com/#!/KKSLechPoznan 10 punktów
Followers - 0 punktów/ 304 - 3 punkty
Uaktualnienia - / Sporadycznie 1 punkt
Inne Social Media
http://www.facebook.com/pages/Arka-TV/197669150266352 - 5 punktów/ http://www.youtube.com/user/Lech TV - 5 punktów
Uaktualnienia: Zmienna częstotliwość w tygodniu - 7 punktów/ Codziennie - 10 punktów
Wynik końcowy: 142 pkt/ 189 pkt
Wyniki zbiorcze:
1. Lech Poznań 189
2. Polonia Warszawa 161
3. Polonia Bytom 148
4. Wisła Kraków 147
5. Arka Gdynia 142
6. Śląsk Wrocław 140
7. Korona Kielce 134
8. GKS Bełchatów 129
9. Górnik Zabrze 126
10. Lechia Gdańsk 122
11. Jagiellonia Białystok 120
Legia Warszawa
13. Pogoń Szczecin 117
14. Widzew Łódź 116
15. Ruch Chorzów 115
16. Cracovia Kraków 111
Wisła Płock 111
18. GKS Katowice 108
19. Zagłębie Lubin 99
20. Zawisza Bydgoszcz 97
21. ŁKS Łódź 96
22. Piast Gliwice 94
Podbeskidzie Bielsko-Biała 94
24. Termalica Bruk Bet Nieciecza 87
25. GKS Bogdanka 84
26. Olimpia Grudziądz 77
27. Ruch Radzionków 71
28. Dolcan Ząbki 70
29. Sandecja Nowy Sącz 64
Warta Poznań 64
31. Olimpia Elbląg 52
32. KS Polkowice 42
Flota Świnoujście 42
34. Kolejarz Stróże 22
Jak widać o czołowych lokatach decyduje także duże zaangażowanie fanów na portalach społecznościowych. W Arce Facebook jest stosunkowo nowym kanałem komunikacji, a i tak jesteśmy dumni z ilości osiągniętej w tak krótkim czasie (obecnie 11 667 osób). Fenomen ilościowy Lecha Poznań wydaje się praktycznie nieosiągalny. Ale wierzymy w możliwości naszych sympatyków!
Dziękujemy wszystkim za codzienną obecność z nami i za życzliwość!
Redakcja strony internetowej.
PS. Już po przesłaniu raportu otrzymaliśmy dodatkową informację iż kanał Legii na Facebooku jest nieoficjalny w związku z tym Legii odjęto aż 65 pkt, stąd awans Arki na 5 miejsce. Uwzględniamy to w poprawionej klasyfikacji.
Copyright Arka Gdynia |