TA STRONA UŻYWA COOKIE.
Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na korzystanie z cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

chignahuapan
Arka-Facebook Arka-Instagram Arka-Twitter Arka-YouTube Arka-TikTok Arka LinkedIn NO10 Nocny Bieg Świętojański Stowarzyszenie Inicjatywa Arka Betclic


Aktualności

img

20.03.2025

76. lat drugiego poziomu ligowego w Polsce

20 marca 1949 roku ruszyły rozgrywki drugiego poziomu ligowego w Polsce, które przez lata ewoluowały, stając się fundamentem krajowego futbolu.
 
76 lat później, pierwszoligowe rozgrywki to niezwykle istotna część polskiej piłki nożnej, dostarczające kibicom niesamowitych emocji i będące trampoliną dla wielu talentów.

  • W pierwszym sezonie liga składała się z dwóch grup - północnej oraz południowej, natomiast rok później podział został zmieniony na grupę wschodnią i zachodnią. Przez wiele lat rozgrywki zmieniały się bardzo dynamicznie.
 
  • W sezonie 1952/1953 liga liczyła aż 40 drużyn i była podzielona na cztery grupy. Najczęściej na zapleczu rywalizowano jednak w dwóch grupach: północ-południe lub wschód-zachód, a liczba rywalizujących drużyn zmieniała się dynamicznie.

  • Po licznych zmianach przed sezonem 2002/2003 ustalono ostateczną liczbę klubów na 18 i taki stan rzeczy utrzymuje się do dziś. Z kolei sześć lat później nastąpiła reorganizacja rozgrywek, w skutek czego drugi poziom rozgrywkowy w Polsce przyjął nazwę 1 Ligi.

Od sezonu 2024/2025 sponsorem tytularnym 1 Ligi jest firma Betclic, a prawa do transmisji telewizyjnych przejęła Telewizja Polska. Zmiana ta otwiera nowy rozdział w historii rozgrywek, zapewniając większą dostępność meczów dla kibiców. Wszystkie pierwszoligowe spotkania dostępne są bezpłatne na internetowych kanałach TVP SPORT. 

W ostatnich latach piłkarze występujący w Betclic 1 Lidze rozgrywają mecze oficjalną piłką, której producentem jest firma Select. Kluby w bieżącej pracy wspomagają natomiast takie firmy jak Suzuki, SFD, FoodCare, czy Zarys.
 
Przez wiele lat rozgrywki były wspierane przez sponsora tytularnego firmę Fortuna oraz telewizję Polsat Sport. To właśnie dzięki tym partnerom pierwszoligowe środowisko mogło rozwijać się w bardzo szybkim tempie. Wcześniej 1 Liga mogła liczyć również na wsparcie wielu innych firm, takich jak Nice, OSHEE, INEA, Zakopiańska czy Galicjanka.

Z roku na rok Betclic 1 Liga jest coraz bardziej medialna, na co mają wpływ występujące w niej kluby, ale także formuła rozgrywek, która przewiduje baraże o awans do PKO BP Ekstraklasy dla drużyn z miejsc 3-6. W dalszym ciągu pierwszoligowe kluby są ważnym elementem w życiu lokalnej społeczności, na co wpływ mają liczne akcje CSR, ale także szkolenie dzieci i młodzieży.

Sukcesu 1 Ligi nie byłoby dzięki właścicielom, prezesom i wszystkim pracownikom klubów. Ten wyjątkowy dzień to zarówno ich święto, jak i święto wszystkich kibiców!
 
Jesteście bardzo ważną częścią naszej pierwszoligowej rodziny. Bez Was piłka nożna nie byłaby taka sama. Życzymy, abyście w nadchodzących latach mogli cieszyć się z sukcesów Waszych ulubionych drużyn.
 
Jesteśmy dumni, że razem robimy wartościowe rzeczy, bo w końcu 1 Liga to styl życia!
 
  • Arka po raz pierwszy na drugim poziomie rozgrywek znalazła się w 1960 roku:
 
Wówczas miał miejsce pierwszy w dziejach klubu awans do drugiej ligi. Po dramatycznym boju z Hutnikiem Nowa Huta o promocji zespołu – prowadzonego przez Henryka Serafina – zadecydował rzut monetą!
 
 https://arka.gdynia.pl/images/galeria_zdjecie/big/08_1960_a12d0d21edb42d478a24a23c5116d2ec.jpg
 
  • Obecny jest 35. sezonem Arki na zapleczu ligowym.
 
 tr, 1liga.org








Poprzedni Następny

 

 

 

 

 

 

SPONSORZY MŁODEJ ARKI

 

 

     

 

 

 

 

 

 

PARTNERZY MEDIALNI

 

 

Arka Gdynia Copyright Arka Gdynia